D LANGKAWI 2011.

D LANGKAWI 2011.

Sunday, May 31, 2009

D'Gunung Jerai Part II. 31.05.2009.

Hari ni kayuhan Gunung Jerai target ketinggian 1200m je...Aku dah sampai sini,tapi member lain baru 1st time sampai...memang seronok...tapi kalau Pak Lan (RCT) ikut lagi seronok...hari ni mula lewat cikit...lebih kurang 850 baru jalan...geng Hwak sg.dua dah jalan awai..pas tu brother dari manjong(naik sorang2)sampai menara sama dgn Hwak sg.dua cayalah...masa naik jumpa otai dari sg.petani.2 0rg je...depa dah turun....RCT yg Panjat Gunong Atok,Pak Ya,Pak Lah,Wan Ter and 2 org dari bidong.Cuaca hari ni panas...bekalan air kehabisan...nasib baik aku bawak lebih...Yang seronoknya Pak Lah boleh sampai 1200m...RCT lain macamana??...masa turun aku kena tinggal kat belakang....sampai kat selekoh Pak Lan... kat tangki tu...tengok Pah Lah dah terduduk...basikaal dah tergolek...terlanggar batu...luka cikit2...(masa turun 50km***aku 40 je...)tube x dak..nasib baik brother Manjong turun dgn geng Hwak .ada tube spare...Dan la jalan sikit pas tu gerek naik motor...Tyre gelong...sampai kat bawah pun dah lewat.....dan lah sembang2 dgn member Hwak MTB dan Brother Manjong.....Jumpa lagi...nak kayuh call 0199569697....bye.. Pak ya..pas ni pi menara lak....2 km je lagi....
Caya lah...kita naik depa turun....member lain mana...Hwak sg. dua...(gurau je)
Jauh lagi Atok....
Wan Ter and Cikgu...

Rehat kat km 6.... Semangat kental...cayalah...
Air Gunong pun jadi.....



Yang paling seronok...naik Gunong Jerai...lepas ni panjat menara...

Macam biasa la...
Batu-batu bertaburan di atas jalan...

Tube pecah...rim bengkok...

Sakit beb...

Hawk mtb...sg 2 mai...

video

Thursday, May 28, 2009

SEDAP ATAU SIHAT 28.05.2009.

BANYAK PENYAKIT HARI INI DISEBABKAN GAYA HIDUP DAN TABIAT PEMAKANAN TIDAK SEHAT.USAH SALAHKAN MAKANAN.KITA YANG BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP TAHAP KESIHATAN DIRI. Untuk sihat,pemakanan kita harus mengandungi 80 peratus makanan bersifat alkali dan 20 peratus lagi makanan bersifat asid bagi meningkatkan daya ketahanan badan.
MAKANAN BERAKALI. sayur-sayuran segar,buah-buahan segar,bijirin(milet),kekacang dan produk kekacang dan jus segar.
MAKANAN BERASID. bijirin(beras perang,beras putih,gandum,oat) daging,makanan laut,ayam telur,sayur-sayuran dan buah-buahan awet,makanan dihasilkan daripada karbohidrat(roti,mi,biskut) makanan yang banyak menggunakan gula putih(ais krim, coklat, makanan dalam tin,sos)minuman contohnya susu diperoses,dadih, kopi, minuman ringan dan berkarbonat. susu dan produk tenusu.bahan masak (bawang merah dan putih, halia, minyak haiwan dan lada)
PEMAKANAN SIHAT. Makan beras perang menggantikan beras putih.Ganti roti putih dengan roti gandum mil penuh(berserat).. Guna garam laut menggantikan garam putih. Guna gula perang,madu atau molases bagi menggantikan gula putih. Elak penggunaan monosodium glutamat(MSG). Kurangkan penggunaan sos soya dan sebarang sos lain kerana ia mengandungi banyak garam.Kurangkan pengambilan daging,ayam dan telur.Lebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan segar. Hentikan mengambil makanan yang mempunyai pewarna dan perasa tiruan.Makan banyak ulam dan sayur kampung.
SUMBER TOKSID. Makanan berasid. Terlalu banyak mengambil ubat moden. Terlalu banyak lemak. Kolestrrol. Pencemaran alam sekitar.
PANDUAN SIHAT. Bertukar kepada makanan yang menyihatkan. Buat perubahan secara perlahan-lahan(satu persatu). Fahami kesan detoksifikasi(penyingkiran toksid dari badan). Laksanakan amalan pemakanan yang baru ini dengan yakin. Mulakan bersenam. Kuatkan pegangan rohani(keagamaan)..
KANDUNGAN KALORI DALAM HIDANGAN HARIAN.
Keperluan harian lelaki: 2500 kalori,perempuan: 2000 kalori.
Dengan mengurangkan 500 kalori setiap hari dari jumlah yang diperlukan, iaitu lelaki hadkan kepada 2000 kalori, perempuan hadkan kepada 1500 kalori, anda mungkin boleh turunkan berat badan anda 1/2 - 1 kg setiap minggu.
contoh: Nasi putih 1 pinggan(200 gm) 250 kalori.Nasi goreng kampung 1 pingan(200gm) 386 kalori.Nasi goreng cina 1 pinggan (200gm) 400 kalori.Mee goreng 1 pinggan(200gm) 330 kalori.Mee goreng hailam 1 mangkuk(500gm) 609 kalori.Bihun sup 1 mangkuk(500gm) 340 kalori.Roti canai 1 keping(84gm) 266 kalori.Nasi lemak satu pinggan(200gm) 338 kalori.Sambal bilis 3 sudu makan(50gm) 157 kalori.Sambal udang 3 sudu makan(60gm)106 kalori.Sambal sotong 3 sudu makan(60gm) 74 kalori.Telur 1 biji(28gm) 86 kalori.Kari ikan 1 ketul (150gm) 126 kalori.Kari ayam 1 potong(med. 180gm)281 kalori.Kari daging 1 hidangan(180gm) 440kalori.Ikan masak lemak cili padi 1ketul(150gm) 327 kalori.Ikan bakar air asam 1 ketul(150gm)200 kalori.Ayam masak merah 1 potong(med. 180gm)509 kalori.Ayam masak sambal 1 potong(med. 180gm) 509 kalori.Sotong goreng kunyit 3 sudu makan(60gm)80 kalori.Kari sotong 1 hidangan(130gm)200 kalori.Kari kambing 1 hidangan (130gm) 225 kalori.Kailan ikan masin 1/2 cawan(100gm) 100 kalori.Kangkung goreng belacan 1/2 cawan(100gm) 91 kalori.Labu masak lemak 1/2 cawan (100gm) 122 kalori.Kerabu mempelam 1/2 cawan (100gm)145 kalori.
464 kalori dapat di bakar jika berbasikal selama satu jam.





Sunday, May 24, 2009

Kayuhan D'Pulau Bunting 24.05.2009.

Hari ni aku dan member2 dari Bidong pi Pulau Bunting..Dari Bidong(9 orang) RCT( 3)..Pak Lah,Wan Ter,En Yazid and member2 dari MPK.RCT aku Farul dan Bad(balik kerja terus kayuh).Cuaca hari ni mendung.Kami berkumpul di Gurun Jaya dan meneruskan perjalanan melaluai Jirat Cina...Member dari Bidong kayuh dari bidong ..Keseluruhan kayuhan hari ni berjaya...

Kat dusun Gunung Jerai...durian....



Tukar tube..dugaannn..







Dok Tengok gerek baru...

































Relex jap...


























































video

Saturday, May 23, 2009

ANGAH TEST GEREK.23.05.2008

Hari ni pi kayuh dgn anak aku (angah) kat ladang sawit Gurun Jaya.Jarak lebih kurang 10 km.angah nak test marida.aku bagi je..Jenuh gak aku ligan.... Beratnya gerek ni.. Hansem tak...baru darjah 3..
Jatuh lagi...Gerek aku.. Kalau saiz kecik sikit baru best... Test power.... best gak gerek abah ni...Ni la gerek anak aku...
Hari hari kayuh baru best...


video

Wednesday, May 20, 2009

PAK LAH AND HISHAM AWANG 20/05/2009

Hari ni pi kayuh kat Gurun Jaya..Pak Lah &Hisham awang ikut sama..biasalah balik kerja jam 6 baru keluar rumah...janji kayuh...hari ni cari jalan baru yg lebih mencabar..


Antara tempat2 yg mencabar...



Downhill baik punya....

video video video